سیمای مادرمان در کلام خداوند

متن زیر به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران (http://www.iusnews.ir) و به مناسبت شهادت دخت گرانقدر رسول اکرم می باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: فاطمه سلام الله علیها منشا تمامی خیرات و برکاتی است که از ابتدای خلقت از سوی باریتعالی به عالمیان رسیده است. اگرچه این یگانه دختر رسول اکرم الگوی تمام زنان جهان یا بهتر بگویم الگوی تمام مردم جهان است اما آنگونه که شایسته ی اوست هرگز در موردش سخن به میان نرفته است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، در اینجا ما به منظور ادا کردن ذره ای از این دین بزرگ و کمکی برای شناختن بیشتر زهرای اطهر سلام الله علیها سعی می کنیم در حد بضاعتمان، شخصیت بزرگترین بانوی عالم را از منظر قرآن بررسی کنیم. در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که بنا به نقل مفسرین و محدثین شیعه و سنی اشاره به شأن و عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها دارد که ما در اینجا به 5 آیه از این آیات بسیار اشاره می کنیم :

انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا  
  ( آیه تطهیر )

« اراده ی خداست که از شما اهل بیت، هرگونه ناپاکی را دور داشته و شما را به تطهیر خاصی پاک گرداند.»


دو مطلب در این آیه کریمه مورد توجه است؛ یکی اینکه مقصود از تطهیر چیست و دوم اینکه اهل بیت چه کسانی هستند؟

مقصود از تطهیر در این آیه شریفه تنها طهارت ظاهری نیست بلکه طهارت و پاکی از هرگونه پلیدی ظاهری و باطنی است، زیرا «ال» در کلمه الرجس برای استغراق جنس است، یعنی هرچه که از آن اطلاق به پلیدی و ناپاکی می شود و از جنس آلودگی است را در بر می گیرد. و در این آیه هیچگونه قرینه ای برای تخصیص آن به نوع خاصی از رجس نیامده است و این مطلب بیانگر  به ملکه ی عصمت برای اهل بیت است. که دارنده ی آن، از هرگونه گناه و خطا و اشتباه و عیب و نقص مصون و محفوظ است. ( این مطالب در کتب معتبر شیعه و سنی از جمله تفسیر فخر رازی، درالمنثور، کفایه الطالب، ذخایرالعقبی، حق الیقین، تجرید الاعتقاد و ... نیز بیان شده است. )

مقصود از اهل بیت، به نقل مفسرین، خمسه ی طیبه اند ( محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام ) چنانچه فخر رازی، سیوطی و دیگران از اهل سنت در کتب خود نقل کرده اند که آیه ی تطهیر در خانه ی ام سلمه بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شد و آن حضرت، فاطمه، علی و حسنین علیهم السلام را جمع کرد و سپس گفت :« خدایا ! اینان اهل بیت منند، پلیدی را از آنان دور بدار و به تطهیر خاصی پاکشان گردان » ام سلمه عرض کرد یا رسول الله من هم جزء آنها هستم؟ حضرت فرمود تو زن خوبی هستی و جای خود را داری ( ولی از اهل بیت من نیستی ). ابن جریر طبری در تفسیر خود پانزده روایت به سند های مختلف آورده که این آیه فقط مخصوص این پنج تن نازل شده و در این خصوص ما به نقل فرمایش پیامبر اکتفا می کنیم که فرمود : « این آیه درباره ی پنج تن نازل شده، درباره ی من و علی و حسن و حسین و فاطمه علیهم السلام »

برخی از علمای اهل سنت مانند زمخشری و ... گفته اند که اهل بیت پیغمبر، زنان آن حضرت اند زیرا آیات قبل و بعد آیه تطهیر درباره آنهاست. اما در پاسخ به این سخن باید گفت اگر این آیه در مورد زوجات پیامبر بود ضمیر مخاطب به صیغه جمع مونث می آمد و آیه چنین می شد: « لیذهب عنکن الرجس و یطهرکن تطهیرا » زیرا بکار بردن صیغه جمع مذکر در جمع مونث برخلاف قواعد زبان عربی است و به کلی غلط است و علت اینکه با وجود حضرت زهرا سلام الله علیها در اهل بیت، ضمیر مخاطب را جمع مذکر آورده از جهت تغلیب است همچنانکه در آیات دیگری از قرآن از جمله آیه 73 سوره هود این امر مشاهده می شود. و آیه تطهیر در میان آیات مربوط به زوجات پیامبر جمله معترضه است و یکی از دلایل این امر، تصریح کردن عدم وجود همسران پیامبر در اهل بیت است. ( همچنانکه در سوره یوسف، خداوند بین دو خطاب عزیز مصر به همسرش، جمله معترضه « یوسف اعرض عن هذا » را جهت تنزیه یوسف آورده است. )

فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناء نا و ابناء کم و نساء نا و نساء کم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین      ( آیه مباهله )
« ای رسول ما ! هر کس با تو در امر عیسی پس از آنکه تو را درباره ی او علم و اطلاعی حاصل شد، مجادله کند، بگو بیایید تا ما و شما، پسران و زنان و جانهایمان را بخوانیم و سپس نفرین کرده و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. »

این آیه، هنگامی نازل شد که گروهی از نصارای نجران، در مدینه خدمت رسول اکرم آمده و درباره موضوعات مختلف از جمله خلقت عیسی علیه السلام سوالاتی پرسیدند و چون در مباحثه راه مغالطه پیمودند بر اساس آیه مذکور، پیامبر آنها را به مباهله دعوت نمود؛ روز بعد علمای نصاری بیرون آمدند و اسقف نصاری به آنها گفت : « اگر محمد صلی الله علیه و آله با نزدیکان و اقوامش آمد مباهله نکنید ( زیرا او نزدیکانش را در معرض نفرین قرار نمی دهد ) و اگر با مسلمانان دیگر آمد مباهله کنید. » رسول الله صلی الله علیه و آله با علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام حاضر شد و اسقف گفت: « به خدا سوگند من چهره هایی می بینم که اگر از خدا بخواهند، کوهها را از جا می کند. خوب است از مباهله خودداری کنید و با او مصالحه کنید. » لذا گفتند : یا اباالقاسم ! مباهله نمی کنیم و حاضر به مصالحه ایم؛ حضرت نیز پذیرفت.

مفسران نوشته اند منظور از ابناء نا حسنین علیهما السلام، مقصود از نساء نا فاطمه سلام الله علیها و منظور از انفسنا علی علیه السلام می باشد.

قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی       ( آیه مودت )

« ( ای پیغمبر ! در برابر زحمات تبلیغ رسالت به مردم ) بگو من از شما اجر و مزدی نمی خواهم مگر دوستی نزدیکانم را »

پیغمبر به مردم فرمود : « خداوند دوستی و مودت شما را درباره اهل بیت من اجر رسالت من قرار داده و فردای قیامت من درباره آنها از شما بازخواست خواهم کرد. » در تفاسیر آمده چون آیه مودت نازل شد به پیامبر عرض کردند : « نزدیکان شما که مودت آنها بر ما واجب است چه کسانی اند؟ فرمود : علی و فاطمه و پسرانشان »

و ات ذالقربی حقه

« حق خویشاوندان را به آنها بده »

در کتب معتبر از جمله تفسیر مجمع البیان، اصول کافی، تفسیر ثعلبی، شواهد التنزیل و ینابیع الموده در ذیل تفسیر آیه مزبور آمده که چون این آیه نازل شد، رسول اکرم صلی الله علیه و آله دختر خود فاطمه سلام الله علیها را خواست و فرمود : « خدای تعالی به من فرمان داده است که فدک را ( که ملک شخصی من است ) به تو دهم. فاطمه سلام الله علیها عرض کرد من نیز آنرا از شما و از خدای تعالی پذیرفتم.» لذا پیغمبر اکرم فدک را به دخترش فاطمه سلام الله علیها داد.

انا اعطیناک الکوثر   فصل لربک ونحر   ان شانئک هوالابتر        ( سوره کوثر )

« همانا ما به تو کوثر (خیر کثیر) عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی بده. یقینا دشمن تو ابتر و مقطوع النسل است.»

مفسران نوشته اند عاص بن وائل (پدر عمرو عاص) رسول خدا را ابتر خوانده بود. (یعنی کسی که بدون اولاد باشد) زیرا تمام فرزندان آن حضرت در حال حیات خود وفات یافته و فقط فاطمه سلام الله علیها که دختر خردسالی بود باقی مانده بود. وقتی رسول اکرم این سخنان را شنید بسیار آزرده شد و خداوند سوره کوثر را نازل فرمود و دختر خردسال رسول الله صلی الله علیه و آله را خیر کثیر فزونی نسل پیامبر معرفی فرمود و تاریخ نیز این امر را تصدیق می کند که حضرت فاطمه سلام الله علیها منبع و منشا نسل پر برکت پیامبر و ام الائمه است و در حال حاضر این همه سادات در روی زمین از نسل پر برکتش در روی زمین زندگی می کنند.

/ 8 نظر / 26 بازدید

قرآن سراسر وصف شان و منزلت و اعمال و اذکار بزرگوارانی چون مادر شهیده است یا علی

رضا

و فاطمه كيست ؟ ريشه اين كلمه فَطَمَ است . فَطَمَ به چه معناست ؟ به معناي جدا كردن . پيامبر خدا رو به دخترشان فرمود : يا فاطمه أتَدرين لِمَ سَمَّيتَ فاطمه ؟ اي فاطمه آيا مي داني براي چه فاطمه نام گرفتي؟ قال علي (ع) : لم سميت ؟ علي عليه السلام گفت: براي چه؟ قال : لأنها فُطِمَت هي و شيعتها من النار. ( بحار الانوار ج43 ص 14 ) پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:براي اينكه او و شيعيانش از آتش جهنم جدا شده اند. همانگونه كه پرنده دانه را از ميان سنگها و خاشاك جدا مي كند ، حضرت زهرا سلام الله عليها در صحراي محشر محبين و دوستان خود را از ميان ديگران جدا مي كند. محمد بن مسلم ثقفي مي گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مي فرمود: «لفاطمه وقفه علي باب جهنم ، فاذا كان يوم القيامه كتب بين عيني كل رجل: مؤمن او كافر، فيؤمر بمحب قد كثر ذنوبه الي النار، فتقرأ فاطمه بين عينيه محبا فتقول: الهي و سيدي سميتني فاطمه و فطمت بي من تولائي و تولي ذريتي من النار، و وعدك الحق، و أنت لا تخلف الميعاد.» [گل]

رضا

فيقول الله عزو جل: «صدقت يا فاطمه، أني سميتك فاطمه، و فطمت بك من أحبك و تولاك و أحب ذريتك و تولاهم من النار و وعدي الحق و أنا لا أخلف الميعاد.» در روز رستاخيز ، صديقه طاهره نزديك درب دوزخ مي ايستد و نيايشگرانه رو به خدا مي گويد : الهي و سيدي ، سَمَّيتَني فاطمه... خداي من ! سالار من ! نام مرا فاطمه برگزيدي و وعده كردي كه به مهر خويش مرا و دوستداران نسل مرا از آتش در امان خواهي داشت. بارخدايا ! وعده ي تو حق است و تويي كه در وعده هايت تخلف نمي كني . از جانب خدا ندا ميرسد : هان اي فاطمه ! درست گفتي من تورا بدين نام نامگذاري كردم و تو و دوستداران تو و نسل تو را كه ولايت تو و نسل تو را داشته باشند ، همه را از آتش دوزخ در امان داشته ام .درست مي گويي ، وعده ام حق است و من در وعده هاي خويش تخلف نمي ورزم ... (بحار ج43 ص 15 ) كي ديگر از نكته هايي كه دانستن آن محبت ما را در مورد اين مادر مهربان بيشتر مي كند ، اين است كه آن حضرت نه تنها به فكر آخرت محبين يعني بلكه همچون مادري دلسوز به فكر لحظه لحظه فرزندان خود است . [گل]

رضا

امام حسن عليه السلام مي فرمايد : مادرم فاطمه را ديدم كه در محراب عبادتش در شب جمعه ايستاده بود و به ركوع و سجود نرفت تا سپيدي صبحگاهان دميد و از او شنيدم كه مؤمنان و مؤمنات را با نام و نشان دعا مي كرد اما دعايي براي خود نمي نمود. (دلايل الأمامه ، طبري ص 52 ) نكته مهمي كه در اين جمله نظر من را به خود جلب كرده ، اين است كه امام مجتبي عليه السلام مي فرمايد كه مادرم با نام و نشان تك تك مؤمنين و مؤمنات را به زبان آورده و دعا مي كند. واقعا مردم تصور اين را هم نمي كردند كه شخصيتي همچون فاطمه زهرا سلام الله عليها در قنوت نماز، نام آنها را تك تك بر زبان مي آورد. اگر به شما خبر برسد كه يك نفر براي شما دعا كرده و از خدا طلب خير نموده است . وقتي متوجه مي شويد چه احساسي نسبت به او پيدا مي كنيد؟ يقينا ارادت و دوستي شما نسبت به او بيشتر خواهد شد. حالا آن شخص ، كسي است كه آنقدر نزد خدا عزيز و با آبرو است كه اگر چيزي از خدا بخواهد ، خواسته اش را رد نمي كند . يعني دختر رحمت للعالمين ، فاطمه زهرا سلام الله عليها باشد ، نسبت به او چه حسي پيدا مي كنيد ؟ ما معتقديم كه اهل بيت عليهم السلام ، زنده اند . ما الان كجا هستيم ؟ در

رضا

؟ در مجلس عزاي حضرت زهرا سلام الله عليها .و باور داريم كه ايشان ما را مي بينند و يقينا در حق ما نيز با همان كيفيت دعا مي كنند يعني اسم تك تك ما را به زبان مي آورند و طلب خير و خوشبختي مي كنند. [گل]

داداش نژاد

با سلام با مطلب اسلام هراسی در رسانه های غرب به روزم در ذاکر کربلا هم با تصاویر شام غریبان آپ کردم http://zaker-karbala.blogfa.com منتظر شماییم یا حق سید

داداش نژاد

با سلام با مطلب اسلام هراسی در رسانه های غرب به روزم در ذاکر کربلا هم با تصاویر شام غریبان آپ کردم http://zaker-karbala.blogfa.com منتظر شماییم یا حق سید

همراز

استفاده کردم ممنون ازهمراهیت موفق باشی[گل]